INTERNET I ENTORNS PERSONALS D'APRENENTATGE
INTERNET I ENTORNS PERSONALS D'APRENENTATGE
En el context actual de societat digital, l'accés a Internet i a les tecnologies de la informació i la comunicació ha transformat profundament les formes en què aprenem, ens comuniquem i construïm coneixement. Este canvi també té un impacte directe en l'Educació Primària, on les xiquetes i els xiquets, des d'edats primerenques, tenen contacte amb dispositius digitals, aplicacions educatives i plataformes en línia. Esta realitat planteja nous reptes i oportunitats per a l'escola i per al professorat, que ha d'acompanyar i orientar estos processos dins d'un marc pedagògic adequat.
El concepte d'Entorn Personal d'Aprenentatge (PLE) adquirix, per tant, una rellevància especial en les etapes inicials de l'escolarització. Un PLE s'entén com el conjunt de ferramentes, recursos, plataformes i xarxes que cada persona organitza i utilitza per a gestionar el seu propi aprenentatge. Encara que en Educació Primària l'alumnat encara està desenrotllant habilitats d'autonomia i autoregulació, és important que des de l'àmbit escolar es promoga l'ús conscient, crític i creatiu d'Internet com a part de la seua PLE.
El professorat de Primària té un paper clau com a guia i mediador, facilitant activitats que integren l'ús d'Internet de manera segura i educativa. A través de l'ús de programari i maquinari adaptat a estes edats, es poden fomentar experiències d'aprenentatge actives, col·laboratives i significatives, contribuint al fet que l'alumnat desenrotlle competències digitals bàsiques, habilitats de busca i selecció d'informació, així com actituds responsables i respectuoses en l'entorn digital.
Incorporar el desenrotllament progressiu de PLE en Primària no implica que els xiquets i xiquetes construïsquen els seus entorns d'aprenentatge de manera autònoma completa, però sí que significa que poden començar a reconéixer fonts fiables, usar ferramentes digitals per a aprendre i treballar en xarxa, així com reflexionar sobre els seus propis processos d'aprenentatge. Esta iniciació permetrà establir les bases d'un aprenentatge autònom i al llarg de la vida, on les tecnologies digitals formen part del seu entorn personal de creixement i descobriment.
Per això, en l'àmbit de la formació inicial del professorat, resulta fonamental abordar l'ús d'Internet i PLE en l'Educació Primària no sols des d'una perspectiva tècnica, sinó també pedagògica i ètica. D'esta manera, el futur docent serà capaç d'integrar les tecnologies en propostes didàctiques innovadores, inclusives i centrades en el desenrotllament integral de l'alumnat, alineant-se amb les necessitats d'una societat digital cada vegada més complexa i canviant.
Comentarios
Publicar un comentario