RESSENYA BIBLIOGRÀFICA: ÚS DE LA TECNOLOGIA EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
RESSENYA BIBLIOGRÀFICA: ÚS DE LA TECNOLOGIA EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
L'impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC’s) en l'educació primària ha sigut objecte de reflexió i estudi en els últims anys. Les TIC’s oferixen nombrosos avantatges per al procés d'ensenyança-aprenentatge, promovent un ambient educatiu més interactiu i accessible. Segons Bricall (2000), des de la perspectiva dels estudiants, les TIC’s no sols faciliten l'accés a la informació, sinó que també incrementen la motivació, la interacció i la col·laboració a través de ferramentes com el correu electrònic, la videoconferència i les xarxes socials. Estes tecnologies permeten que els estudiants mantinguen l'interés pels seus estudis i fomenten el treball en equip, creant comunitats d'aprenentatge actives.
Per part seua, Prieto et al. (2011) argumenten que les TIC’s tenen el potencial de formar estudiants amb competències personals i professionals, essencials per al seu desenrotllament integral en un món globalitzat. La flexibilitat de les TIC’s, com l'ús de programari i plataformes digitals, permet adaptar l'ensenyança a diferents ritmes d'aprenentatge i estils educatius, la qual cosa és particularment rellevant en l'educació primària. Estes ferramentes també fomenten l'aprenentatge autònom, ja que els estudiants poden accedir a materials i recursos en qualsevol moment i lloc.
No obstant això, l'ús de les TIC’s en l'educació primària també presenta desafiaments. D'acord amb Suárez i Custodi (2014), el procés de digitalització de les aules requerix que els docents reconfiguren els seus mètodes d'ensenyança per a aprofitar les tecnologies de manera efectiva. La capacitació docent en l'ús de les TIC’s és fonamental, ja que els professors han d'estar preparats per a integrar estes ferramentes en la seua pedagogia. En este sentit, l'alfabetització digital es convertix en una competència indispensable per als mestres i alumnes. Com ressalta Fernández et al. (2002), l'ús acrític i irreflexiu de la tecnologia pot generar problemes si no es maneja de manera adequada, especialment en estudiants jóvens que encara estan desenrotllant les seues habilitats cognitives i socials.
Malgrat els desafiaments, els beneficis de les TIC’s en l'educació primària són evidents. Mendoza (2011) destaca que la integració de les TIC’s permet una major interacció entre els estudiants i els continguts educatius. A més, ferramentes com a llibres digitals, videoconferències i plataformes col·laboratives com Google Drive i Dropbox faciliten l'accés a la informació i promouen l'aprenentatge col·laboratiu. Estes tecnologies no sols donen suport a l'aprenentatge acadèmic, sinó que també enfortixen habilitats transversals com el pensament crític i la resolució de problemes.
Comentarios
Publicar un comentario